www.Hus.no - Alt om hus - Norges største husportal
Alt om Hus - Norges største husportal
English
Deutsch Español Français
          
 
www.Hytte.no - Alt om hytte - Norges største hytteportal www.Biler.no - Alt om bil - Norges største bilportal www.Baat.no - Alt om båt - Norges største båtportal www.Ferien.no - Alt om ferie - Norges største ferieportal
HUSNYTT:

FeedSiste
200 nyheter
www.Ferien.no - Alt om ferie - Norges største ferieportal
www.Hytte.no - Alt om hytte - Norges største hytteportal
www.Baat.no - Alt om båt - Norges største båtportal
www.Biler.no - Alt om bil - Norges største bilportal
www.Prute.no
IspHuset - VisualWeb Norge
ALT OM:
Ferie www.ferien.no
Hytte
www.hytte.no
Hus www.hus.no
Båt www.baat.no
Bil www.biler.no
Prute www.prute.no


Å bytte strømleverandør - det er ikke farlig det..

Det er i dag mange strømleverandører som leverer strøm på det norske markedet. Vi i Hus.no hadde fått nok av vår gamle strømleverandør, som vi synes var vel høy i pris og dessuten behandlet oss arrogant. Vel, jakten startet. Det var mange å velge i. Vi gikk inn på konkurransetilsynets sider, og plukket ut noen vi kunne tenke oss. Vi snakket med Ustekveikja energi, men der kunne vi ikke få kjøpt strøm, da de hadde fullt opp med kunder, og kunne ikke ta inn flere. Vi må prøve å stelle godt med de kundene vi allerede har, var svaret der.

Vi kikket videre og kontaktet Shell. Der fikk vi beskjed om at det var bare å registrere seg på Internett, eller vi kunne få en blankett tilsendt som vi måtte signere. Vi brukte Internett, da det var mest naturlig for oss. Men, her må en være oppmerksom på at for at søknaden skal bli godkjent ( uten at du får den i posten, og må signere den ) er at du fyller ut riktig Måler ID. Dette er ikke det nummeret som står på måleren din, men et nummer som står på den siste strømregningen din. Hvis du ikke har denne regningen, må du ringe din gamle kraftleverandør og få nummeret der. MEN, gjør du det, må du regne med at de prøver å overtale deg til å bli, og snakker negativt om konkurrenten ....

Vi hadde derimot bestemt oss. I slutten av januar 03 hadde vi registrert oss på Internett, det varte og det rakk, vi fikk ingen tilbakemelding. Vi ringte å purret, og Shell lovet de at de skulle bekrefte om de virkelig hadde fått søknaden. Ingen svar. Vi prøvde vi igjen etter 2 uker, ingen svar da heller. Men så en dag dukket det opp en melding i postkassa fra et kreditt vurderingsselskap. Vi skjønte da at de jobbet med saken.

Vi begynte å bli nysgjerrige på hvorfor dette tok så lang tid, og ringte markedsansvarlig i Shell; Marit Ursin. Hun beklaget, og fortalte oss at de hadde fått 40.000 nye strømkunder i Januar og Februar. De var ikke forberedt på denne store kundeflukten fra andre konkurrerende selskap, og hadde ikke nok folk til å ta seg av alle bestillingene. Vi hadde en ventetid på over 4 uker fortalte hun. Det ville ikke influere på den obligatoriske ventetiden ( som det gamle kraftselskapet krevde ) på 4 uker. Vel, og bra det. Vi fikk beskjed fra vårt gamle selskap at fra 3. mars ( 4 uker etter innmelding hos Shell ) var overføringen grei. Selv om vår nye strømleverandør hadde noen oppstartsproblemer i forbindelse med den ekstreme kundetilstrømmingen ble vi fornøyd. Byttet skjedde innenfor de obligatoriske rammene. I tilegg til dette, fikk vi et hyggelig brev i posten fra Shell om at de ønsket oss velkommen.

En ting må en være oppmerksom på. En får en liten tileggspåskjønnelse gjennom Trumfsystemet på 1 %. Det skal være automatisk at Trumf får beskjed, men vi snakket med Trumf, og de fortalte at det ikke bestandig gikk automatisk, så det beste var å ringe inn å opplyse dette, slik at du får Trumf fra første kilowatt.

PS. Når det gjelder valg av strømleverandør er det ikke bare å se på øyeblikksverdien ( ukeverdien ) på konkurransetilsynets nettsted. Vår gamle leverandør hadde passet på å sette ned prisen litt under Shell for den uken vi skulle gå over, i håp om at de skulle få oss tilbake, ( du har jo 2 ukers angrefrist etter du har byttet ). Men, vi lot oss ikke lure. Noen forbrukere velger å se på gjennomsnitts prisen på strøm på årsbasis, og velge ut i fra det. Men, obs obs : Det hjelper ikke at gjennomsnittsprisen er lav, hvis det er i sommer månedene strømmen koster lite, og på vinteren strømmen koster mye. Nei, det er sjansespill å velge ny leverandør. Man vet ikke om man har valgt riktig før strømregningene med fasiten for neste år, er betalt. Men, at det er farlig å bytte ? Nei overhodet ikke. Det er slik vi forbrukere kan reagere, for å få prisen ned.

www.HUS.no

 

Oppslagsverk til produsenter og leverandører av hus og husrelatert stoff på internett. Dette er en gratistjeneste 100% objektiv, alle med relevante websider kan komme med som gratis tekstlenke. - Copyright 2000-2018
www.Hus.no er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne lenker.
Google annonser og personvern.
Våre portaler: www.Baat.no   www.Biler.no   www.Ferien.no   www.Hus.no   www.Hytte.no